Ir al contenido principal

Sobre la Llei del Menor

Arrel de la mort de Cristina Martín, la nena de Seseña, després d'haver-se barallat en una altra menor ( cal encara aclarir exactament com va morir i si aquesta altra menor és o no culpable) tornarà a parlar-se als diaris, programes de radio o televisió o simplement al carrer de la Ley del Menor, la tant anomenada llei destinada als menors de 18 i majors de 14 anys. Com ha passat en altres ocasions, les converses seran clarament condemnatòries però en pocs dies altres noticies hauran trepitjat aquesta i el tema tornarà a oblidar-se o aparacar-se fins que una altre mort relacionada amb un menor torni a ser malhauradament protagonista. No entraré en analitzar aquest cas, ni tinc els coneixements, ni la informació suficient i verídica ni la intenció de fer-ho.

En l'apunt anterior he enllaçat una pàgina amb el detall de la Llei en qüestió, però com és sabut, en cas que la menor que de moment està internada, sigui trobada culpable passarà un màxim de 5 anys en internament més un màxim de 3 en llibertat vigilada ( si hagués tingut 16 o 17 anys el temps s'allarguen una mica més: 8 anys d'internament i 5 de llibertat amb assistència educativa), parlem sempre de terminis màxims.

Comprenc més del que es pugui escriure els motius que porten a establir una Llei específica per a delictes penals fets per menors.
Sobretot, el més important, respectar la intimitat del menor i per sobre d'això no perdre mai la idea de la rehabilitació. Cal diferenciar, per molt complicat que sigui, cal diferenciar la idea de rehabilitació quan el crim ha estat dut a terme per un menor que per un adult. En el menor encara estaria la plasticitat suficient per a reconstruir psicologicament la seva personalitat i aconseguir que quan torni a insertar-se en la societat sigui una persona que pugui conviure amb els demés. Per què no oblidem que abans o després el menor ( o l'adult ) es reinsertarà i pel bé de tots, cal que ho fassi amb un penediment sincer i una voluntat real de tornar a començar. Avui per avui no tenim una cadena perpètua i em resulta complicada d'imaginar en un menor. Penso que la personalitat al voltant dels 14-16 anys ja està establerta (genètica + eduació en l'entorn familiar, escolar i social) i que la tasca és complicadíssima però voldria pensar que no impossible. I no vull ni imaginar-me en la pell dels familiars d'aquests menors, l'odi del reste de la societat i la incogruència en haver d'acceptar que un fill, nebot, net, teu hagi estat conmdenat per haver comés algo així abans de viure la vida.

Però, resulta que tot i que els casos de morts a mans de menors són mínims (avuí al matí sentia a TV5 que de 1000 homicídis que tenen lloc a España, un ha tingut lloc a mans d'un menor) el que és realment escabrós és que la víctima és també un altre menor. És esgarrifós. Realment es remou la consciència quan compares doncs les vides dels dos menors i et preguntes per què un ha de tenir dret a una reinserció si l'altre ha mort, oi? afortunadament les lleis ajuden a reaccionar devant l'ímpetu. Però és aquesta una bona Llei?
Obviament, malgrat tot el que he dit anteriorment no. Tal i com està feta, el que ensenyem al menor es que no hi ha una conseqüència realment negativa pel que ha fet. Cal castigar a un nen? sí!! I de forma complementaria cal ensenyar el camí correcte i premiar allò ben fet. Amb la llei, ens hem deixat la primera part. El càstig. I ensenyem a la resta de menors que no passa res... I això s'estendria a molts d'altres àmbits.
I el que és pitjor. Facilitem que els que no són menors, en molts casos autors reals dels crims utilitzin al menor o si més no, el culpabilitzin per tal d'evitar condemnes majors.

És correcte sota el meu punt de vista, reeducar al menor, la seva ment, els seus hàbits, tot... però primerament ha de ser conscient de les conseqüències negatives que per ell ha tingut i té el fet comés. I la societat també necessita això, ens agradi o no, per no ja perdonar, però sí donar una altra oportunitat.

Comentarios

Unknown ha dicho que…
El fet de que parlis d'una mancança del concepte "castic" dins de la Llei, es possible que molta gent ho pensi però que políticament no sigui massa correcte parlar d'aquest terme... estic d'acord en el que tot el que es refereix a delictes de menors s'ha de tractar amb molta delicadesa, però també es cert que molts s'emparen en aquesta permissivitat encoberta per seguir amb les seves malifetes, davant de la impotència de la mateixa policia...

Quan vaig tenir l'incident robatori al tren, al final va aparèixer un policia nacional fora de servei per donar-me suport emocional... i parlant em comentava això, que com no hi ha concepte castic i en principi, un furt es un delicte menor, saben que gairebé son "impunes"... encara que en el meu cas era quelcom mes greu, robatori amb força...

Per un altre banda, també crec que en molts casos els recursos d'internament son gairebé un premi i no un castic, estic parlant de quan el nen malfactor ve d'un entorn deprimit, amb situacions prèvies de "hacinamiento", maltractaments o abusos... i si bé es cert que els centres han d'acollir, sobre tot, per crear l'entorn de rehabilitació, també crec que s'hauria de repensar el concepte d'aquests centres. El com no ho se... per això no tinc resposta.

I de nou, felicitar-te. Un post molt ben escrit i molt encertat!

Entradas populares de este blog

Crisi... sí

Soc una persona positiva. Els que me coneixen ho saben i els que no ho deuen haver notat per la majoria de posts que escric. Porto uns dies evitant escriure aquest post, però no me sento gens positiva. I sento que és algo que es respira, que es palpa a poc que parlis amb qui tens al costat. Evito escriure'l per què no m'agrada escriure de política aquí i evitaré el fer-ho, tot i així, trobo que la situació que estem visquent em desborda i potser no només ho veig jo així. Són massa coses les que es van acumulant i fan que el que potser em semblava una mena de petita "histèria col·lectiva" ho comenci a trobar greu. La vaga de transportistes està sent només la punta d'un iceberg, i les seves conseqüencies són importants. No criticaré mai a ningú que fassi vaga per lluitar per algo, el que no acabo d'entendre és aquesta necessitat de perdoneu l'expressió "putejar" als altres. Que ens quedem sense benzina els que cada dia hem d'anar a treballar en...

La ‘generación pandemia’ comienza la escuela: a qué debemos estar atentos

La ‘generación pandemia’ comienza la escuela: a qué debemos estar atentos New Africa/Shutterstock Sylvie Pérez Lima , UOC - Universitat Oberta de Catalunya La vuelta al cole de septiembre del 2020, y el curso 2020–2021, estuvieron marcados por los termómetros, las mascarillas, los grupos burbuja, medidas estrictas para las entradas y las salidas, recorridos marcados dentro de los centros educativos, ausencia de salidas y excursiones, y distancias de seguridad en todo y para todo. Una situación que, aunque fue algo más tranquila el curso 2021–2022, supuso un gran esfuerzo para toda la comunidad educativa. Han pasado ya (o sólo) tres años, y parece que el nuevo curso iniciado en septiembre se asemeja a los anteriores a la pandemia. Pero hay algo diferente: inicia su escolarización la “generación pandemia”, los niños y niñas nacidos durante el confinamiento. Cómo ha afectado a los más pequeños Hemos podido observar a lo largo de...

La gestió de l'alumnat amb trastorn de conducta i/o conductes disruptives

No hi ha dubte que l'alumne que ens diu que no, que ens fa sorolls, que ens contesta, que parla quan no hauria de fer-ho, el que ens sembla que ens desafia, el que troba allò que precisament ens farà alterar la gestió de l'aula, el que sembla que no vol aprendre, que ens molesta... és l'alumne que ens suposa un major repte com a docents a les aules. L'anomenat alumne disruptiu és el que ens posa a prova sovint, però aquell amb un reconeixement NEE o diagnòstic de Trastorn de Conducta ens situa sovint davant la sensació que no aconseguirem que aprengui, i ens farà qüestionar-nos si ho fem bé si hi reflexionem, però també ens podrà portar a dir que simplement, no hi ha res a fer amb ell. I tirar la tovallola. Abocant llavors  l'alumne a l'expulsió permanent, i a poques solucions que acabin conduint a l'èxit educatiu i l'evitació de l'abandonament escolar.  Sense tenir receptes vàlides per tothom ni varetes màgiques que ho solucionen tot, us p...